7 Online marketing tips voor ZZP’ers

Online marketing tips voor ZZP'ers en freelancers

Table of Contents

Introductie

Als klein online marketing bureau snappen we heel goed dat het lastig is om als ZZP’er of freelancer tegen de grote bedrijven op te boksen op het gebied van online marketing. Zij hebben natuurlijk grotere budgetten waar je niet tegen op kan. Uiteraard zijn er genoeg mogelijkheden om als ZZP’er of freelancer online marketing goed in te zetten zodat jij ook klanten via het internet binnen kan halen! Wij hebben de beste 7 online marketing tips voor ZZP’ers en freelancers voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Begin met een vindbare en 'good looking' website

De online marketing reis begint natuurlijk met een goedwerkende website. Een website is namelijk je visitekaartje, maar ook je marketingmachine die je voor je laat werken. Veel ZZP’ers weten echter nog niet dat je de website ook in kan zetten als marketingmachine, maar hier later meer over. Bij het maken van een website moet je op een aantal punten letten.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat de website snel is, goed functioneert, duidelijk is qua opmaak, zich aanpast aan het schermformaat en natuurlijk er goed uit ziet. Het oog wilt namelijk ook wat en jouw doelgroep baseert zijn keuze vaak op de uitstraling van je website. Ga zelf maar na, zou jij in zee gaan met een partij die zijn website niet op orde heeft?

Nu je je website hebt laten ontwikkelen, of zelf ontwikkeld hebt begint het pas echt leuk te worden. We gaan van je online visitekaartje een ware marketingmachine maken! Je moet je investering namelijk wel terug gaan verdienen! We gaan snel door naar de volgende tips.

Tip 2: Zorg dat je website vindbaar is voor zoekmachines zoals Google

Nu je een prachtige website hebt ontwikkeld is het van belang dat mensen jouw website weten te vinden. Een van de mogelijkheden is om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Dit heet SEO of zoekmachine optimalisatie. Je zorgt dat je vindbaar wordt door het optimaliseren van de content en de techniek van je website. Denk hierbij aan het schrijven van blogs en het verbeteren van de laadtijd van je website.

Het voordeel van SEO is dat het weinig of geen geld kost, zolang je het zelf doet. Dit is natuurlijk ideaal voor jou als ZZP’er of Freelancer. Er zijn enorm veel gratis tools die je kan gebruiken om erachter te komen hoe je je website beter vindbaar maakt. Voorbeelden zijn SEMrush of NeilPatel. Het nadeel van SEO is dat het echt een lange termijn strategie is. Veranderingen die je vandaag doet aan je website zie je soms pas na 2 jaar terug in Google! Daarom zijn de volgende tips wellicht handig voor de ZZP’er die wat sneller resultaten wilt zien.

Een andere manier om vindbaar te worden is door te adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing. Dit noemen we SEA of zoekmachine advertising. Je kan met je website een account aanmaken in Google Ads, invoeren op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en hoe je advertentie eruit ziet. Deze vorm van adverteren is erg populair onder ZZP’ers omdat het erg laagdrempelig is (adverteren kan al vanaf €1 per dag) en je spreekt precies jouw doelgroep aan.

Ben je bijvoorbeeld een ZZP’er en doe je management trainingen? Je kan met Google advertenties dan precies instellen dat je gevonden wilt worden wanneer iemand zoekt op “management training” in Google. Op deze manier zorg je ervoor dat je precies de juiste mensen bereikt! Daarnaast zijn Google advertenties erg aantrekkelijk omdat je per click betaalt. Dit noemen we de CPC of cost per click. Je betaalt dus pas een bedrag (de CPC) aan Google wanneer iemand op je advertentie heeft geklikt. Geen clicks, geen kosten. Hoe fijn is dat!

Actief zijn op social media is natuurlijk erg belangrijk. We raden je altijd aan om als ZZP’er in ieder geval een Facebook en LinkedIn account aan te maken. Het is van belang dat je ook echt actief bent op deze kanalen. Dus plaats berichten, zorg voor interactie en bouw een ‘fanbase’ op. Beginnen met LinkedIn? Lees ook onze blog hierover.

Daarnaast kan je natuurlijk beslissen om te gaan adverteren op deze kanalen. Als beginnende ZZP’er is het aanbevolen om te beginnen met Facebook advertenties. Facebook biedt namelijk een stuk meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld LinkedIn. Zo zijn de kosten voor Facebook advertenties lager en kan je er uitgebreider targetten op je doelgroep.

Zo kan je met Facebook advertenties bijvoorbeeld targetten op leeftijd, geslacht, demografie, interesses, maar bijvoorbeeld ook opleiding, functie en inkomen! Daarnaast kan je een zogenaamde Look a like audience maken in Facebook. Wat je hier doet is als volgt: je upload in Facebook je lijst met klanten uit het verleden (e-mail, naam, etc). Facebook gaat vervolgens in zijn database kijken wie deze mensen zijn en wat ze overeen komen. Vervolgens zoeken ze nog 100.000 mensen binnen Facebook die lijken op jouw klanten. Zo wordt je doelgroep erg sterk en we zien vaak hele goede resultaten wanneer we werken met dit soort doelgroepen. 

Wil je meer online marketing tips voor ZZP’ers? Volg ons dan nu op social media.

Tip 5: E-mail marketing

Een van de bekendste marketing uitspraken is “the money is in the list” en we sluiten ons daar volledig bij aan. Zorg er als ZZP’er voor dat je vanaf vandaag begint te werken aan je lijst met e-mail adressen en voorzie deze mensen met content. Deze lijst kan je opbouwen door een pop-up op je website neer te zetten of te gaan adverteren met een weggever (zoals een e-book) in ruil voor een e-mail adres.

Deze vorm van marketing is vooral erg aantrekkelijk voor ZZP’ers omdat potentiële klanten vaak niet snel zullen beslissen of ze een ‘klant’ van je worden. Het voordeel van het werken met een e-maillijst is dat de e-mail adressen van jou zijn en van jou blijven. Ze zijn na 10 jaar nog steeds in jouw bezit. Hiermee zorg je ervoor dat een potentiële klant/lead bekend blijft met jouw diensten en jou niet zomaar vergeet. En wat we vaak zien is dat een lead die nu geen klant wilt worden, dit misschien over 2 jaar wel wilt. Zolang je bij hem in het oog blijft, is het gewoon een kwestie van binnenkoppen wanneer de lead er aan toe is.

Tip 6: Personal Branding

Aangezien jij jouw bedrijf bent, moet je goed overkomen op het internet. Zorg er daarom ook voor dat je Facebook, LinkedIn en Instagram pagina’s er professioneel uitzien. Wil je ook een persoonlijk Instagram-leven hebben? Zorg er dan voor dat je je account afschermt voor potentiële klanten. 

Zorg voor de overige ‘prospect-proof’ accounts voor dat je een professionele foto gebruikt, vertelt wat jou uniek maakt en hoe jij je klanten helpt met de problemen die ze ervaren. Zorg dat jij de expert bent (of lijkt) in hetgeen wat jij doet. Plaats content op je pagina’s, deel berichten, reageer op berichten, etc. Zo zorg je ervoor dat jij als persoon ook zichtbaar bent op het internet. Zo krijgt jouw doelgroep ook een gezicht bij het bedrijf.

Tip 7: Prospecting via LinkedIn

Nu je je personal brand goed op orde hebt, kan je twee dingen doen. Actief zijn op social media met je account en wachten tot de opdrachtgevers binnenkomen, of jij gaat op zoek naar opdrachtgevers. LinkedIn is een ideaal platform om handmatig connecties te leggen met potentiële klanten en deze om te toveren in klanten. Via LinkedIn Sales Navigator (€75 per maand) kan je op zoek naar jouw ideale leads en connecten met deze. Voeg ze toe, begin een gesprek en kijk of je wat voor elkaar kan betekenen. Deze methode is erg simpel, goedkoop, maar wel tijdrovend.

Goochem Media helpt ZZP en MKB met hun online marketing

Leuk dat je onze online marketing tips voor ZZP’ers blog hebt gelezen en dat je gemotiveerd bent om meer klanten binnen te halen. We snappen goed dat je door alle bomen het bos niet meer ziet maar we helpen je graag bij het vinden van de juiste online marketing strategie! We zijn gespecialiseerd in het helpen van ZZP en MKB op het gebied van online marketing.

Ben je benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Dan drinken we binnenkort samen een (virtueel) kopje koffie.

Klik hier om contact met ons op te nemen of ga naar https://www.goochemmedia.nl/contact/

Wil je meer online marketing tips voor ZZP’ers? Volg ons dan nu op social media.